zaterdag 28 december 2013

Miny en de Gouden Asperge

Magret de canard

Miny had besloten om deze winter haar verjaardag niet te vieren, maar op 28 december is ze met de ingrediënten voor een feestdis naar me toegekomen. In alle rust hebben we genoten van een smeuig pasteitje en een heerlijke salade met gefileerde eendenborst. Daarbij heb ik een van mijn oudste flessen geserveerd: een Château Bonneau, Haut-Médoc 1976, prachtig geconserveerd dankzij een goede kurk en daarom nog niet eens aan het eind van zijn Latijn, de Médocaine tannine nog krachtig, maar mild aanwezig tot aan het einde van de lange afdronk. Geëmotioneerd door warme herinneringen heb ik deze fles met 92/100 wel erg hoog gewaardeerd.

Eten en drinken een wederzijds genoegen!

De ziekte van Champignon

Sinds mijn diagnose van wijd uitgezaaide prostaatkanker, nu al twee jaar geleden voel ik me dankzij de doeltreffende medicatie best wel goed, ondanks kleine ongemakken en afnemende krachten. Het is zo uitgekomen dat Miny mijn huishoudelijke hulp werd. Een betere hulp kan ik me niet wensen. Toen ze in het ziekenhuis lag kwamen er vervangende hulpen. Ze waren allemaal zeer vriendelijk en ik vertelde hen alles over mijn wedervaren met prostaatkanker en mijn vorm van Asperger. Thea was het meest geboeid door mijn verhalen, die ze naar eigen zeggen aan haar man had verteld met de mededeling dat ik de 'ziekte van Champignon' had. En dat vond ik weer een prachtverhaal.

De zilveren champignon

De Gouden Asperge

Ondanks mijn anders-zijn, vanwege mijn vorm van Asperger, kreeg Miny, ruim een jaar geleden, na een lang gesprek, ineens de slag te pakken om beter met mij om te gaan. Vanaf dat moment voeren we soms lange gesprekken om elkaar te doorgronden. Dat doet mijn ongekend sterke behoefte aan duidelijkheid heel goed. Het jarenlange onbegrip voor elkaar maakt gestaag plaats voor meer genegenheid en respect. De momenten die we samen doorbrengen zijn nu steeds vreugdevol en doorweven met humor. Het zeldzame gevoel, om door iemand in je naaste omgeving begrepen en gerespecteerd te worden, stemt me onuitsprekelijk gelukkig. Miny maakt het mogelijk dat het feest van mijn leven ondanks alles gewoon doorgaat!

De Gouden Asperge

Mijn grote waardering voor Miny wil ik graag van harte bevestigen, 
door haar de Gouden Asperge hierbij digitaal toe te kennen!

Miny met haar decoratie 
Miny met rode klak en Gouden Asperge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten